Lejrskole i LA 1. & 2. klasse

Uge 35 er traditionelt lejrskoleuge på Lilleskolen, og i LA tager 1. og 2. klasse på lejrskole sammen i 4 dage.

Det er dage fyldt med aktiviteter på tværs af de to klasser. Nogle år har turen gået til Sverige, andre år har vi været i Nordvestsjælland eller på Fyn.

Nøgleordene er fællesskab, mentale og fysiske aktiviteter i naturen. Vi udnytter de muligheder der findes i de anderledes omgivelser. Måske studerer vi frøer, vi leger, tager på opdagelse, laver bål mv.

Væk fra dagligdagens digitale liv bruger vi tiden til at fordybe os og oplever måske nogle andre sider af os selv i selskab med kammerater og de voksne.

Tre overnatninger uden far og mor er noget, som modner børnene meget, og de er stolte, når det hele er gennemført, og de er hjemme igen.

Lejrskoler MB 3. & 4. klasse

Lejrskole-konceptet skifter lidt i 3.-4. klasse. Nogle år er klasserne afsted hver for sig og finder hinanden i begyndelsen af året, andre år sammen på en fælles lejrskole og møder nye venner. Turen går til lejede spejderhytter, eller mindre lejrskoler i Danmark, som oftest i øst-Danmark. Børnene er på turen delt i mindre pligter- og madgrupper og de hjælper til med alt praktisk.

Lejrskolernes tema lægger sig op ad stedets placering og muligheder:

• Er det ved skov og strand er et naturemne oplagt.
  • Er der historisk eller geografisk spændende omgivelser ligger fokus der.
  • Er det en mindre ø kan lokalmiljøet og en samfundsundersøgelse være en ide.
  • Er det på landet kunne en kontakt med en landmand forekomme.
  • Der er naturligvis også god tid til fælles lege og fritid.
  • Disse emner forberedes hjemmefra og kan efterbehandles ved hjemkomst.

Lejrskole OB 7.-10. klasse

OB lejrskolen sparker hvert år skoleåret i gang. 7. – 10. klasse rejser sammen med deres lærere afsted på et 3 dages ophold. Det er 3 dage hvor vi griner, leger, samarbejder og lære hinanden endnu bedre at kende.

Disse vigtige dage danner grobund for det sociale fællesskab eleverne i OB er en del af. De skal resten af skoleåret samarbejde i fælles projekter, loppemarked og idrætsdage. At være en del af fællesskabet på tværs af klassetrin er en styrke ved skolen og eleverne udvikles i læringssituationer og i sociale sammenhænge.