Vandretur 5. klasse

Vandretur i 5. klasse er en rigtig spændende uge fyldt med masser af udfordringer og gode oplevelser sammen med sine klassekammerater.

Klassen skal sammen vandre på Skåneleden i Søderåsens Nationalpark i Sverige og opleve den helt unikke og smukke natur. Det er en stor oplevelse, at leve i naturen og selv lave mad på Trangia og bål sammen med sin vandregruppe. Klassen overnatter sammen i hytter og sheltere og det er en stor oplevelse for alle.

Inden vandretuen, skal klassen forberede sig sammen og undervisningen omhandler både naturfaglige og danskfaglige områder f.eks. udeliv, kortlæsning, planter, dyr, landområde, landskab, svensk sprog og om hvordan man sammensætter en god madplan til turen.

På turen laver vandregrupperne videodagbog, som kommer til at indgå i efterbehandlingen af turen og vises for forældrene og skolen.

Nordensrejse 6. klasse

I de sidste mange år er turen gået til Lofoten i Nordnorge, hvor vi mødes med 4-5 skoleklasser fra nordens lande. Eleverne har haft kontakt med en af klasserne fra Norge op til turen og glæder sig til at mødes. Skolerne spredte og meget små og deres skolekultur og hverdag er meget anderledes end den er i Danmark og ikke mindst på Lilleskolen.

Den lange rejse gennem Sverige og Norge er omgivet af fjelde og en storslået natur. Opholdet byder på mange udfordringer bl.a. grottevandring, klatring, bueskydning, fjeldvandring og ørnetur på havet. Grænser bliver overskredet, ikke kun de fysiske men også med at være meget langt hjemmefra med anderledes mad, ingen mobil og mor og far. Det er en kæmpe mulighed for at udvikle sig personligt for eleverne, som ikke kan blive afledt og underholdt af elektronik, en personlig rejse.

Turen bliver hjemme evalueret og forældrene bliver inviteret til en Norges aften, hvor børnene fortæller og viser billeder. Rejsen er en vigtig del af børnenes udvikling personligt, socialt og kulturelt kommer 6. klasserne på en tur i Norden.

Englandsrejse 8. klasse

I 8 klasse går turen til England i 10 dage. Her besøger vi først en skole, Mounts Bay Academy, som ligger i Penzance, Cornwall. Vores elever får her en enestående mulighed for at følge undervisningen i en engelsk skole og gennem aktiviteter danne venskaber med engelske elever. Vi bor på skolen eller et nærliggende vandrehjem. Der bliver også tid til udflugter til Eden Project , St. Ives og Penzance by, inden turen går til London.

I London bor vi på hotel, for det meste 4 overnatninger. Det er en stor kontrast at komme fra Cornwalls rige natur og nye venner til en pulserende storby som London. En af dagene byder på en guidet tur rundt i London med fokus på de mange forskellige nationaliteter i byen. Turen indeholder også et besøg i det største hindutempel uden for Indien. En anden dag shopper vi og ser en musical, og så er der lige tid til en tur i London Eye, eller en anden turistattraktion. Der er mange spændende museer i London, så det er også et must at besøge et af dem. Det er ovenikøbet gratis!

Vi er fulde af indtryk og ny viden når vi kommer hjem efter 10 dage. Vi efterbearbejder og præsenterer det hele på en forældreaften.

Tysklandsudveksling 9. klasse

Igennem en årrække har vi haft udveksling med en tysk skole i Stadtilm, Thüringen. Det har været med til at give eleverne et bedre tysk, åbnet dørene for kulturmøder og gjort eleverne om muligt endnu mere rejsevante og selvstændige.

Udvekslingen foregår over 2 uger i løbet af 9. klasse; en uge i september, hvor vi får besøg fra Stadtilm, og en uge i maj, hvor vi drager til det tyske og besøger Stadtilm og slutter af i Berlin. Eleverne bor privat og får et godt indblik i en tysk families liv og besøger derudover forskellige seværdigheder i området omkring Stadtilm, Erfurt og Weimar og slutteligt Berlin.

Gambiarejse 10. klasse

Gambiaturen, en rejse du længes efter resten af dit liv.

Hvert år rejser skolens 10. klasse 3 uger til The Gambia i den vestlige del af Afrika. Vi samarbejder med familien Camara, som vi også bor hos både ved kysten i hovedstaden Banjul og i landsbyen Kuntaur Fulla Kunda. I landsbyen har de danske elever venskabsvenner, vi deler kilovis af brugt tøj, computere og mobiltelefoner ud til landsbyens beboere og køber materialer til landsbyskolen Kuntaur Upper Basic School.

Stil dig selv disse spørgsmål: Hvornår har du sidst rykket dine grænser og gennemført noget, du ikke troede du kunne? Hvornår har du sidst følt dig som et menneske i udvikling? Hvornår har du sidst undværet din mobil eller Facebook i tre uger? Hvornår har du sidst været med til at gøre en forskel?

Gambiaturen giver – på tre uger – en enestående mulighed for at udvikle sig personligt og for at være med til at gøre en forskel for en skole i Vestafrika.