”Opsamleren”
Opsamleren er Lilleskolens fritidsordning for børn fra børnehaveklasse til sidst i 3. klasse.
Vi er optagede af børnenes trivsel, deres udvikling og af det at blive og være en del af et fællesskab.
Det er 4 vigtige år i et barns liv, hvor mange varige spor bliver skabt.
Eftermiddagene er børnenes tid, hvor de kan udforske forskellige sider af sig selv og deres idéer, mens de samtidig er en del af det fællesskab, vi skaber sammen.
På Lilleskolen har vi ét spor, så vi vægter at aktiviteter og lege kan foregå på tværs af klasserne.

Hvem er Opsamleren?
Vi er 88 børn fra børnehaveklasse til og med 3. klasse.
Vi er 6 ansatte af blandet køn og alder:
- 4 fastansatte uddannede pædagoger/lærer
- 1 ung medarbejder, som oftest er ny hvert år
- 1 pædagogisk afdelingsleder
Det fastansatte personale er hver især kontaktpædagog i en af de mindste klasser, og har et særlig tæt samarbejde med lærerne i denne klasse. Nogle af os er også at finde som faglærere på skolen.
En pædagog fra Opsamleren vil derfor altid være at finde i nogle af klassens timer.
Det betyder, at Opsamlerens personale har et godt kendskab til børnene fra både skoletid og fritid.

Åbningstider
Opsamleren har åbent alle skoledage.
Vi holder morgenopsamler kl. 7.30-8.20, og åbner igen efter skoletid indtil kl. 17.00, fredag er vi her til kl. 16.00.
Opsamleren følger skolens ferieplan, men holder også åbent de 2 første uger af skolens sommerferie for børnene i Lille Afdeling.

Samarbejde
Et godt samarbejde mellem forældre og fritidsordning er en af hjørnestenene for os. Grundholdningen er, at vi arbejder sammen om barnet.
Det er betydningsfuldt for det enkelte barns trivsel, at vi voksne har tillid til hinanden og kan arbejde godt sammen i både fredstid og krisetid. Klassens pædagog deltager i forældremøder og skole/hjem-samtaler frem til og med 3. klasse.
Ca. 6 gange om året er der P-dag i både skolen og Opsamleren. Det er dage, hvor Lilleskolens personale afholder pædagogiske dage, mens forældre varetager personalets arbejde. Det giver forældre en god indsigt i børnenes hverdagsliv og styrker desuden samarbejdet og fællesskabet på skolen.
I løbet af et skoleår afholder vi 3-4 café-eftermiddage, hvor forældre har mulighed for at hygge sig en stund med andre forældre, børn og personale. I dagligdagen er forældre velkomne her i børnenes eftermiddag.
Har man som forælder mulighed for at blive lidt tid i Opsamleren om eftermiddagen, opstår der ofte mulighed for et uforpligtende samvær til glæde for alle.

Aktiviteter
Børnene skal have mulighed for at fordybe sig i deres egne lege, men bliver også præsenteret for sider af livet, som de ikke nødvendigvis kender til i form af aktiviteter og materialer. De voksne tilrettelægger muligheder, som børnene kan deltage i efter lyst.
Eftermiddagens leg er til for legens egen skyld. Det er fantasiens og fordybelsens plads – endda en meget vigtig plads, da det er et led i børns dannelse at bearbejde, opfinde, afprøve og udfordre virkeligheden.
Her er plads til at tegne, spille spil og lege. Børnene kan folde sig ud i gymnastiksalen, lave drama, bygge borge, lave værkstedsaktiviteter eller lege udenfor. Er der bål eller åbent i sløjd kan man være med til det, og både boldbanen og skolegården benyttes hver dag.
Måske der foregår noget helt andet, som enten børn eller voksne har sat i værk. Vi vil gerne berige hinanden med vores idéer. Gerne blive klogere på, hvordan livet kan se ud gennem andres øjne – og gerne have det rart imens. Konflikter hjælpes vi ad med at finde løsninger på.
Udover de daglige aktiviteter, er der i løbet af året typisk et par større temaer, som børnene er med til at forme.
Et par gange om ugen holder vi et børnemøde, hvor vi bruger tid på at tale og lytte til hinanden, finde løsninger på problemer eller lave aftaler.

Kommunikation
Kommunikation angående aktiviteter i Opsamleren, P-dage eller andet foregår på Opslagstavlen i børnehaveklassens garderobe og på ”forældreintra”.
Kommunikation om enkelte børn, konflikter eller lignende fungerer godt ansigt til ansigt. Opstår der behov for en fortrolig samtale, aftaler vi tid til det, også gerne i samarbejde med klassens lærer, psykolog eller andre.
Barnets kontaktpædagog har oftest et mere indgående kendskab til barnet, men alle voksne i Opsamleren står selvfølgelig til rådighed, når det gælder kommunikation.
Sker der ting at særlig betydning i barnets liv, vil vi gerne informeres, så vi kan tage hensyn. Barnet kan have brug for et ekstra kram, en snak med en voksen eller særlig opmærksomhed i en periode. Omvendt vil vi selvfølgelig også informere hjemmet, hvis der sker ting af væsentlig betydning i Opsamlertiden.