49210203

Evaluering

Sommeren 2025 – nu med opdatering af pædagogisk udviklingsprojekt med konsulent Malene Ringvad.

Evaluering på Helsingør Lilleskole

Et af vores fokusområder i indeværende skoleår er, at fortsat videreudvikle vores evalueringskultur. Derfor vil denne side være mere dynamisk i takt med resultaterne og målsætningerne. Et af målene er, en mere præcis beskrivelse af handlingen der ønskes i forbindelse med evalueringen af en aktivitet, fag, tradition mm. En af vejene er at skelne mellem:

– en mere generelt evaluering af et fag, en længere periode eller fx en fælles skoletradition.

– en konkret evaluering efter et forløb mens alle detajler, læringsudbytte og indtryk er i frisk erindring

På Helsingør Lilleskole evaluerer vi løbende aktiviteter og undervisning – både med børnene, personalegruppen, i afdelingerne, med forældrene og med bestyrelsen. Vi evaluerer det enkelte barns udvikling og udbytte af undervisningen, undervisningsforløb, fælles aktiviteter, lejrskoler, rejser samt den samlede undervisning. Evalueringen er altid i forhold til de fastsatte mål samt skolens værdigrundlag.  

Evaluering af det enkelte barns skolegang:

Fundamentet i vores evaluering er de mindst 4 årlige forældremøder. Evalueringen af det enkelte barns udbytte af undervisningen foregår i et tæt og forpligtende samarbejde med forældrene. Det høje antal møder er en udmøntning af det fokus og kontinuitet vi ønsker at have. På disse møder bliver der talt om barnets faglige og sociale udvikling, og hvordan vi i samarbejde kan få den ønskede progression/udvikling. Jo ældre eleverne er, jo mere bliver de involveret i deres egen udvikling og læring. Elever fra 3. klasse er inviteret med til en årlig skole-hjemsamtale med forældrene.

På Helsingør Lilleskole er det de enkelte lærere der bestemmer, hvordan de evaluerer elevernes udbytte af undervisningen. Vurderingen foretages på baggrund af observationer i undervisningen både den mundtlige og skriftlige del. Test og prøver anvendes når det findes relevant.

Skolen er prøvefri og karakterfri indtil midten af 9. klasse, hvor der gives karakterer efter 7 trins skalaen.

Eleven modtager foruden sine afgangs- og prøvekarakterer også en skriftlig udtalelse, som evaluerer på elevens udbytte af hele skoleforløbet og uddyber skolens indtryk af elevens standpunkt.

Evaluering af forløb og projekter

Lærerne evaluerer desuden alle alternative undervisningsforløb på fælles møder enten i afdelingerne og/eller i hele lærergruppen. Det drejer sig bl.a. om lejrskole, projektundervisning, fællesemner, teaterforløb, rejser og udflugter.

I år har vi haft fokus på evaluering af skolens lejrskoler. Vi betragter lejrskolerne som yderst vigtige for vores elevers sociale- og faglige udvikling. 

Evalueringen afstedkom at der arbejdes videre med følgende forandringer:

1.- 2. kl. Fortsætter med at være på tur sammen 3 overnatninger et sted på Sjælland.

3.-4. kl. Forsætter som hidtil med 4 dage et sted i Danmark.

5. klasse har i aug. 2025 været på 5 dages vandretur til Sverige. Den tur udfordrer mange elever og forældre. Vi har besluttet, at den tur forbliver på 5 dage, da vi ser den “rykker” eleverne, og giver dem redskaber og kompetencer de kan bruge i andre sammenhænge.

6.kl. rejser til Nordnorge og bruger tid med deres nordiske venner i et skolesamarbejde. De er på tur i ca. 9 dage og rejser med tog og bus. Turen forbliver sådan i 2026. Eleverne får set anderledes dele af norden og oplever både den nordiske natur, kultur og sprog.

7. kl. besøger en friskole på i Svaneke. De får set Bornholm på fods og på cykel. Ser naturen og de kulturen. En tur som gentages i foråret 2026. Svaneke friskole kommer også på besøg hos os hvert år.

8.kl. Rejser til et engelsk talende land. Vi har i skoleåret 25/26 valgt at droppe det samarbejde vi har haft en skole i Cornwall.

9.kl. Rejser til Tyskland – nærmere bestemt StadtIlm. Der bruger de tid med deres venskabsskole og oplever områdets natur og kultur. Turen stimulerer også elevernes tyskkundskaber. Turen gennemføres i marts 2026 og eleverne bor privat.

10. klasse tager i samarbejde med Mellemfolkelig Samvirke til Kenya i 3 uger. Det gør vi igen i januar 2026.

Eleverne evaluerer løbende forløb og projekter enten klassevis, afdelingsvis eller via elevrådet – ofte i umiddelbar forlængelse af de enkelte forløb. Besluttede ændringer og input samles i referater, som så danner udgangspunkt for justeringer fremadrettet.

Klassens undervisning (fx temauger, projekter, teater etc.) bliver præsenteret for forældrene, ved at eleverne inviterer forældrene til en aften, hvor de fremlægger eller opfører teater. Derudover præsenterer eleverne i OB også deres rejseoplevelser på for hele skolens elever.

Evaluering af skolens samlede undervisning

Hvert år skriver lærerne en beretning fra såvel de enkelte afdelinger som fra fælles projekter og rejser. Beretningen indeholder en beskrivelse af mål, indhold og evaluering af forløbene. i skoleårets 25/26 har vi i PAG (skolens pædagogiske arbejdsgruppe) besluttet at have ekstra fokus på årsplaner som planlægnings- og evaluering værktøj.

Skolens ledelse fører løbende tilsyn med undervisningen i klasserne. Det kan være ved direkte deltagelse/observation i de enkelte klasser og fag, men også i forbindelse i med skolens ugentlige afdelingsmøder. Derudover gennemfører vi fx læsetest, er i tæt dialog med vores tilsynsførende og er generelt opmærksomme på vores elevers faglige progression og status. Når vi modtager nye elever og sender elever videre på forskellige ungdomsuddannelser, kan vi se, at vores elever lever op til Fælles Mål for folkeskolen.

Ledelsen evaluerede i juni 2025, at undervisningen på Helsingør Lilleskole står mål med Fælles Mål for folkeskolen og ministeriets vejledende læseplaner.

Ledelsen beskriver årets gang og afslutter, med udgangspunkt i skolens målsætning, med en evaluering af skolens samlede undervisningstilbud. Beretningen findes på hjemmesiden under ”Årsberetningen”.

Årsberetningen bliver præsenteret ved den årlige generalforsamling i foråret.

Udviklingsprojekt med konsulent Malene Ringvad

I skoleåret 25/26 har vi indledt et samarbejde med Malene Ringvad. Det har længe været et ønske, at vi skulle sætte spot på vores pædagogiske praksis for hele tiden at være en skole i udvikling. Vi har valgt at begynde i OB (overbygningen), men også valgt, at vores PAG (pædagogiske arbejdsgruppe) med repræsentanter fra både indskoling, SFO og mellemtrin er forankret i processen.

Pædagogiske studier på Helsingør Lilleskole

Formål

  • At vi bedre kan sætte ord på det gode arbejde, vi gør – overfor os selv, forældrene og omverden
  • At vi får fornyet anledning til at drøfte skolens værdier og pædagogisk/didaktiske tilgang
  • At vi opnår fordybelse og inspiration til videre pædagogisk og didaktisk udvikling
  • At vi sætter spot på at arbejde i teams – her i form af studiegrupper

Pædagogiske studier

Med termen ”pædagogiske studier” lader vi os inspirere af ”lektionsstudier”, hvor kolleger arbejder tæt sammen om planlægning, gennemførsel og efterbehandling for at blive klogere på elevernes udbytte af deres indsatser. Men vi udvider det mulige genstandsfelt fra kun at kunne være små (boglige) lektioner til også at kunne omfatte fx en teateruge, og dermed opnår vi stor valgfrihed og differentiering mellem, hvad studiegrupper på 3-6 medarbejdere kan arbejde med.

Made by Hjemmesider.dK