Pædagogisk årshjul
Årshjul for oplagte pædagogiske diskussioner på forældremøder
Kl. | Info | Diskussion | Metoder | Koordinator |
BØ | P-dage, Venskabsvenner, Fællesfødselsdage, Legegrupper Intro til årshjul (leder) Hjemmeside (leder) Traditioner | Fælles fødselsdage / Individuel fødselsdag Det sociale – Forældrenes fælles ansvar for trivsel. Forældreture | Formuleret oplæg i små grupper. Formuleret oplæg. Foredrag / Rollespil Spil / ring til en ven Søg i ”Hyttebanken” | Lærere fra LA og den pædagogiske leder. PUV * Forældre skriver ind til kontoret, der oprettes en ”Hyttebank” |
1. kl. | Forældrefest | Det sociale – Forældrenes fælles ansvar for trivsel. | Foredrag / Rollespil Spil / ring til en ven | PUV* |
2. kl. | Fælles fødselsdag Nye tiltag i 3. klasse | Invitation af forældre fra MB | Klasselæreren | |
3. kl. | Klub Brug af mobil | Fælles holdning til børnenes brug af klub Gode råd og vejledning | Invitation fra klub og forældre fra 4. kl. Foldere og artikler. | Klasselæreren PUV* |
4. kl. | Lege/bage/spisegrupper Internet Etik Brug af klub | Hvilke web sider må børnene bruge hvornår og hvordan. Etisk brug af Arto – TIkTok, Facebook o.a | Aktuelle artikler – diskussionsgrupper. ”Ti gode råd” fastsættes i klassen, Bliver taget op løbende. | Skolens politik ligger på hjemmesiden. PUV* |
5. kl. | Hold sammen Pubertet Indsamling til Nordensrejsen | Tiltag til fællesskabsaktiviteter. Hvordan gør vi klar til det store ” indsamlingsår” | Besøg af sundhedsplejersken Besøg fra 7.kl. forældre | Faste aftaler. Rollespil. (PUV) Klasselæreren |
6. kl. | Hal disk / Alkohol og fest Forberedelse til OB Om at være forældre i OB | Konkrete aftaler efter oplæg fra ekspert. | Besøg af SSPK Besøg fra OB – lærer og forældre | PUV* Klasselæreren |
7. kl. | At gå I OB frem til 10.kl. I byen, Fester, hjemmetidspunkter Unge og ansvar: ”Der er håb” | Fælles forældremøde Skal vi have fælles holdning. Forældreansvar/ læreransvar /elevansvar Hvordan giver man de ”umulige unger” et ansvar | Præsentation fra 10. Klasses elever Formuleret oplæg. | PUV* Klasselæreren |
8. kl. | klasse- problematikken Praktik Alkohol (igen) | Diskussion om presset udefra. ”Hvad kalder verden på” Praktikkoordination (evt. forældrebank) Næste år må de drikke til skolens fester – hvordan vil vi takle det? | Besøg fra gymnasiet om optagelsesprøver Vidensdeling | Kontoret opretter en ”bank” med steder, hvor man kan søge at komme i praktik. |
9. kl. | ”De dejlige unger” | Når vi synes de udvikler sig væk fra os, hvordan ser vi det så som et gode. | Foredragsholder | PUV |
10. kl. | Status | Hvordan har det været at gå på lilleskolen – eleverne har lavet OSO , hvad skriver de, og hvad synes forældrene. | Elever er med på møderne. Formulerede spørgsmål til forældre og elever. | Lærere og elever. |
Desuden har vi et fast debatemne på alle klassetrin:
Diskussion af fælles normer for elevernes brug af digitale kommunikationsformer.
*PUV står for Pædagogisk Udvalg. PUV består af repræsentanter fra styrelsen, ledelsen, lærerne og repperne. PUV fungerer som pædagogisk bindeled mellem organerne på skolen.